Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης παραχώρησε Συνέντευξη Τύπου στους διαπιστευμένους δημοσιογράφους με θέμα τα αποτελέσματα των Ελληνοκινεζικών επαφών σε σχέση με τα λιμάνια και τη Ναυτιλία.
Ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε αρχικά στο ταξίδι του στη Σαγκάη, στο οποίο συνόδεψε τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και το ουσιαστικό αποτέλεσμα που είχε στις ναυτιλιακές σχέσεις της Ελλάδας με την Κίνα, τονίζοντας τη σημασία της ομιλίας του στην Εμπορική Έκθεση Εισαγωγών όπου η Ελλάδα ήταν τιμώμενη χώρα. Επεσήμανε ότι σε συνδυασμό και με την επίσκεψη του Προέδρου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα, είναι η πρώτη φορά που γίνονται τόσο συχνές επισκέψεις σε κορυφαίο επίπεδο ανάμεσα σε Ελλάδα και Κίνα.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ξεκαθάρισε ότι «Αυτή τη φορά, έχουμε μία κυβέρνηση η οποία στην πράξη πλέον, θέλει και επιθυμεί της επενδύσεις. Μέσα σε τρεις μήνες καταφέραμε και εγκρίναμε το νέο, αναθεωρημένο master plan της COSCO για το Λιμάνι του Πειραιά, γεγονός που προσδίδει αξιοπιστία. Ότι λέμε προεκλογικά, το κάνουμε πράξη μετεκλογικά. Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε μπροστά».
«Ο Πρωθυπουργός είχε συναντήσεις σε κορυφαίο επίπεδο και με κινεζικές τράπεζες. Ήδη η Bank of China και η ICBC ανοίγουν καταστήματα αλλά και γραφεία αντιπροσώπων στην Ελλάδα. Η ICBC μάλιστα συμμετέχει και σε μία μεγάλη επένδυση, ένα μεγάλο ηλιακό πάρκο που υλοποιείται στη Σητεία, προϋπολογισμού 300 εκατ. Ευρώ, ενώ το υπουργείο επισκέφθηκαν πρόσφατα και οι εκπρόσωποι μιας ακόμη, τρίτης κατά σειρά, κινεζικής τράπεζας, της ΕΧΙΜ Bank η οποία εξειδικεύεται στη δανειοδότηση ναυτιλιακών επιχειρήσεων», σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης.
«Η παρουσία του Προέδρου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας Σι Τζινπίνγκ στο λιμάνι του Πειραιά, πιστοποιεί και την πραγματική σημασία που δίνει η Κίνα στην υλοποίηση της επένδυσης. Το λιμάνι του Πειραιά είναι στρατηγικής σημασίας για τη σχέση των δύο χωρών. Θέλουμε και οι δύο πλευρές να υπάρξουν ακόμη μεγαλύτερες επενδύσεις, αυτό όμως θα πρέπει να γίνει με όρους συναίνεσης και συνεννόησης και με τις τοπικές κοινωνίες. Κοινό όραμα είναι το λιμάνι του Πειραιά να γίνει ένα από τα πρώτα λιμάνια Container σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο», είπε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και πρόσθεσε ότι «Υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον σε όλα τα επίπεδα. Και σε επίπεδο υποδομών και σε επίπεδο ενέργειας και σε επίπεδο ναυτιλιακών συνεργασιών και σε επίπεδο τουρισμού».
Στη συνέχεια αναφερόμενος στην επίσκεψη του Προέδρου του Ομίλου της COSCO κ. Xu Llirong σημείωσε: «Στις συνομιλίες που είχαμε με τον πρόεδρο του Ομίλου COSCO του εξέφρασα την άποψη ότι δεν μπορούν οι Έλληνες εφοπλιστές να έχουν ναυπηγήσει τα τελευταία 15 χρόνια πάνω από 1.000 πλοία αξίας 64 δισ. Ευρώ και να μη μπορούν οι Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού να μπουν στη λίστα των Κινεζικών ναυπηγείων. Είναι κάτι που το άκουσε θετικά. Αυτό που θα επιδιώξουμε είναι να προωθήσουμε τους Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού στα κινεζικά ναυπηγεία, διότι και τα ελληνικά εξαρτήματα είναι και ποιοτικά και μπορεί να γίνουν και ανταγωνιστικά. Ενδεικτικά το 2018, το 35% των πλοίων των Ελλήνων προσέγγισαν τουλάχιστον μία φορά σε κινεζικό λιμένα».
Δέκα Οργανισμοί Λιμένων
«Για τα Λιμάνια, ήδη έχουμε κάνει μία πρώτη επαφή με το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των δέκα μεγάλων λιμανιών. Τους έχω ζητήσει να μου παρουσιάσουν όλα τα πιθανά μοντέλα αξιοποίησης, αυτό θα γίνει μέσα στον Νοέμβριο και σύντομα θα δρομολογηθούν εξελίξεις. Αφού παρουσιαστεί η συγκεκριμένη μελέτη θα προχωρήσουμε σε οικονομοτεχνικές μελέτες και το τρίτο στάδιο θα είναι ο διεθνής διαγωνισμός. Μέσα στο 2020 θα αρχίσει η αξιοποίησή τους».
Άγονες γραμμές
«Αύριο θα έχουμε μία συνολική εικόνα για τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές. Αρχές Δεκεμβρίου θα είμαστε έτοιμοι να προκηρύξουμε και νέες γραμμές».
Νομοσχέδια ΥΝΑΝΠ
«Μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου, θα εισαγάγουμε για δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο, το οποίο θα περιλαμβάνει καινοτόμες και μεταρρυθμιστικές προτάσεις που θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα των δραστηριοτήτων του Υπουργείου μας. Από λιμάνια, ακτοπλοΐα, θέματα που σχετίζονται με το Λιμενικό Σώμα. Μέσα στο 2020 θα δείτε νομοσχέδια και για τον Θαλάσσιο Τουρισμό και για την αναμόρφωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Εδώ χρειάζεται έναν νόμο πλαίσιο. Είναι μία από τις βασικές προεκλογικές μας δεσμεύσεις ο εκσυγχρονισμός των υποδομών και η βελτίωση της ποιότητας της Ναυτικής εκπαίδευσης με παράλληλο άνοιγμα στην Ιδιωτική Ναυτική εκπαίδευση, ενώ παράλληλα, προωθούμε και την κατάθεση ενός νέου Προεδρικού Διατάγματος για τους ναυαγοσώστες που θα ενισχύσει περαιτέρω την ασφάλεια στη Θάλασσα».
Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή
«Το Λιμενικό Σώμα, έχει πράξει πολλά και σημαντικά αποτελέσματα ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια στον τομέα του μεταναστευτικού / προσφυγικού, όμως χρειάζεται ενίσχυση. Κι αυτό είναι μία από τις βασικές προεκλογικές μου δεσμεύσεις και της κυβέρνησης. Είναι η ενίσχυση, η αύξηση των οργανικών θέσεων.
Παράλληλα, τρέχουμε γρήγορα το μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Λιμενικού. Μελετάμε προτάσεις για το πώς μπορούμε να παρακάμψουμε γραφειοκρατίες για την περαιτέρω ενίσχυση και αναφέρομαι στο θέμα των θερμικών καμερών.
Το Λιμενικό Σώμα χρειάζεται μόνιμο προσωπικό. Τα χρόνια της προσφυγικής μεταναστευτικής κρίσης έχει σηκώσει ένα δυσανάλογο βάρος και πρέπει να το στηρίξουμε. Ήδη είμαστε σε μία φάση αξιολόγησης των αιτήσεων για τους 250 αξιωματικούς και λιμενοφύλακες αλλά το Λιμενικό έχει πολυεπίπεδο έργο.
Θέλω να συγχαρώ δημοσίως τα τους άνδρες και τις γυναίκες του Λιμενικού Σώματος γιατί δεν είναι μόνο στη Θάλασσα, είναι και στη στεριά. Είδατε προσφάτως τις τεράστιες επιτυχίες που είχαν τα Κλιμάκια Ειδικών Αποστολών».
Μεταναστευτικό
«Είναι ένα θέμα που μας απασχολεί και είμαστε αποφασισμένοι να το λύσουμε. Αντιλαμβανόμαστε ότι είναι ένα ζήτημα που υπερβαίνει τις δυνάμεις μας. Είναι ένα ζήτημα που η Ευρώπη οφείλει να δείξει την αλληλεγγύη της, όμως είναι και ένα θέμα το οποίο πρέπει και η γειτονική Τουρκία να τηρήσει τους όρους της συμφωνίας που υπέγραψε με την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Επένδυση COSCO
«Για τον προβλήτα 4, είχαμε πει ότι θα το ξαναδούμε εφόσον οι συνθήκες ωριμάσουν, εφόσον υπάρξει διάλογος και με τις τοπικές κοινωνίες. Εμείς θέλουμε αυτή η επένδυση, αλλά και οποιαδήποτε άλλη επένδυση, να είναι προς όφελος και της τοπικής κοινωνίας και της τοπικής οικονομίας και της απασχόλησης. Κοινός στόχος όλων μας είναι να προχωρήσουν οι επενδύσεις, να γίνει το λιμάνι του Πειραιά, ένα από τα πρώτα λιμάνια container στην Ευρώπη. Αυτά θα πρέπει να γίνουν με όρους βιωσιμότητας, με όρους συνεννόησης, με όρους ανταποδοτικών οφελών. Mall δεν υπάρχει. Υπάρχει σταθμός εξυπηρέτησης των επιβατών κρουαζιέρας. Εμείς αυτό που ζητάμε επιτακτικά είναι να δρομολογηθεί».
Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων
«Ο Πρωθυπουργός έθεσε το θέμα του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Κινέζο Πρόεδρο. Δεν έχει μελετηθεί το ζήτημα της χρηματοδότησης αλλά η κινεζική πλευρά το άκουσε θετικά. Νομίζω φυσικός χώρος εγκατάστασης ενός τέτοιου μουσείου είναι το λιμάνι του Πειραιά. Χρειάζεται περαιτέρω συνομιλίες πάνω σε αυτό το ζήτημα».
Επενδύσεις
«Εμείς, ως Ελληνική κυβέρνηση, είμαστε ανοιχτοί σε οποιαδήποτε συνεργασία και μάλιστα με τους παραδοσιακούς συμμάχους μας. Είμαστε μια χώρα φιλόξενη για επενδύσεις προς όλη τη διεθνή κοινότητα. Το προηγούμενο διάστημα ο Πρωθυπουργός ήταν στην Αμερική, έχει περιοδεύσει σχεδόν σε όλες τις μεγάλες πρωτεύουσες, θα ακολουθήσουν και άλλα ταξίδια.
Ο Πρωθυπουργός θέλει να επανατοποθετήσει την Ελλάδα στη νέα εποχή. Να δείξει στην πράξη ότι η Ελλάδα αλλάζει. Το πλαίσιο συνεργασίας απευθύνεται σε ολόκληρη την επενδυτική κοινότητα, όμως το πλαίσιο, το βάζει η Ελληνική Κυβέρνηση».
Απαγωγή ναυτικού
«Από την πρώτη στιγμή έχω δώσει εντολή στις υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να παρακολουθούν το θέμα από πολύ κοντά. Υπάρχει επαφή και με την πλοιοκτήτρια εταιρεία αλλά και με την οικογένεια του απαχθέντος πλοιάρχου. Αυτά είναι πολύ λεπτά ζητήματα. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι ο δόκιμος πλοίαρχος είναι καλά στην υγεία του και ευχόμαστε από καρδιάς να πάνε όλα καλά μέχρι τέλους».
Εθνικό Νηολόγιο – Απασχόληση – Ναυτική Εκπαίδευση
«Η φθίνουσα πορεία του Ελληνικού νηολογίου είναι μια πραγματικότητα. Αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει. Δεν είναι μόνο οι πρωτοβουλίες που πρέπει να πάρουμε εμείς ως Υπουργείο σε επίπεδο μείωσης της γραφειοκρατίας, θα πρέπει και το νηολόγιό μας να γίνει ανταγωνιστικό, με ότι αυτό σημαίνει. Αυτό συνδέεται απολύτως και άμεσα με την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης.
Το Ελληνικό νηολόγιο να συνεχίσει να σέρνεται με αυτούς τους ρυθμούς δεν ταιριάζει στην πρώτη παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου. Έχουμε όλες τις προϋποθέσεις για να το καταστήσουμε ανταγωνιστικό, Εμείς θα προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες ενέργειες το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Δεν μπορούμε να στερούμε από νέα άνεργα παιδιά που επιθυμούν να ασχοληθούν με το ναυτικό επάγγελμα, αυτή τη δυνατότητα. Αυτό πρέπει να σταματήσει».