Μαρία Κοτζακόλιου, Κυριακή 21 Ιουνίου 2020
Η λεβάντα είναι μια από τις καλλιέργειες που τα τελευταία χρόνια αποτελούν επιλογή πολλών παραγωγών. Έχοντας γνωρίσει πολύ υψηλές τιμές τα προηγούμενα χρόνια, κρίθηκε ως οικονομικά προσοδοφόρα καλλιέργεια.
Πώς είναι, όμως, διαμορφωμένη η κατάσταση σε παγκόσμιο επίπεδο και τι μπορούν να περιμένουν την φετινή χρονιά οι παραγωγοί της;
Η παγκόσμια ζήτηση ετησίως σε λάδια λεβάντας ανέρχεται περίπου στους 500 τόνους.
Χώρες οι οποίες μπορούν να θεωρηθούν βασικοί προμηθευτές είναι η Βουλγαρία, η Γαλλία (αν και τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί η παραγωγή της), η Τουρκία, η Ελλάδα, η Κίνα, η Αυστραλία κ.ά.
Την περσινή χρονιά σημειώθηκε μεγάλη παραγωγή, με αποτέλεσμα να μείνουν αδιάθετοι περίπου 50 τόνοι στην Ελλάδα και 200 τόνοι στην Βουλγαρία. Αυτό αυτόματα δημιουργεί μια πίεση στην φετινή παραγωγή και τιμή.
Σύμφωνα με τον κ. Νίκο Μαλίνη, ιδιοκτήτη της Herbs & Oils, τα λάδια λεβάντας του 2019, δεν είχαν πολύ καλά ποιοτικά χαρακτηριστικά λόγω των καιρικών συνθηκών που επικράτησαν, ενώ φέτος και πάλι οι καιρικές συνθήκες θα είναι αυτές που θα επηρεάσουν την διάθεση των ελαίων. Δηλαδή, εάν η φετινή παραγωγή είναι καλύτερη ποιοτικά από την περσινή, θα είναι λόγος καταστροφής για το περσινό αδιάθετο προϊόν. Γιατί μην ξεχνάμε ότι οι μεγάλες εταιρείες του χώρου επιθυμούν πολύ καλά ποιοτικά χαρακτηριστικά των λαδιών που αγοράζουν.
Τι θα πρέπει να λάβουν υπόψη οι παραγωγοί, από τη στιγμή που θα αποφασίσουν να καλλιεργήσουν λεβάντα;
Σύμφωνα με τον κ. Μαλίνη, οι παραγωγοί θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η λεβάντα δεν είναι μια ετήσια καλλιέργεια. Τα πρώτα χρόνια οι αποδόσεις δεν είναι μεγάλες, ενώ από τον τέταρτο (4ο) χρόνο κι έπειτα θα δουν μεγαλύτερες αποδόσεις. Να σημειωθεί ότι από τον 3ο χρόνο, το κόστος της καλλιεργητικής φροντίδας σχεδόν εκμηδενίζεται.
- Οι παραγωγοί χρειάζεται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όσον αφορά το αποστακτήριο που θα επιλέξουν να συνεργαστούν. Να αισθάνονται σίγουροι και βέβαιοι ότι η απόσταξη θα γίνει σωστά και με όλες τις απαιτούμενες προδιαγραφές , για να μην υπάρχουν αλλοιώσεις στο τελικό προϊόν.
- Θα πρέπει να εξασφαλίσουν την σωστή προώθηση του προϊόντος, χτίζοντας συνεργασίες με εταιρείες που οι ίδιες χρησιμοποιούν το προϊόν και φυσικά την τιμή στην οποία θα το διαθέσουν.
Αν και οι τιμές δεν είναι ιδιαίτερα υψηλές την τελευταία διετία, φέτος ο αριθμός των παραγωγών λεβάντας έχει αυξηθεί, αποκαλύπτοντας το έντονο καλλιεργητικό ενδιαφέρον που παρουσιάζεται.
Όσον αφορά την τιμή στην οποία θα διατεθεί την φετινή χρονιά η λεβάντα, ρόλο θα παίξει σαφώς το μέγεθος της παραγωγής, η ποιότητα και η ζήτηση. Βέβαια, καλό είναι να διατηρηθούν χαμηλές προσδοκίες, λόγω των παραπάνω.
Η κρίση που δημιουργήθηκε με το ξέσπασμα της επιδημίας του κορωνοϊού, προκάλεσε αβεβαιότητα στην αγορά και στον τρόπο διάθεσης των προϊόντων. Αν και τα κόστη εξαγωγών έχουν αυξηθεί, παρ’ όλα αυτά δεν επηρέασε σε σημαντικό βαθμό τις εξαγωγές, δίνοντας το αίσθημα της σταθερότητας στην αγορά.
Η λεβάντα, λοιπόν, είναι καλή καλλιεργητική επιλογή για τους παραγωγούς που βλέπουν τα οφέλη σε βάθος χρόνου, που μπορούν να «χτίσουν» συνεργασίες και να επενδύσουν, στο μέτρο του δυνατού, σε καλά ποιοτικά χαρακτηριστικά της παραγωγής τους.

Μαρία Κοτζακόλιου
