Νίκος Μωυσιάδης, Παρασκευή 31 Ιουλίου 2020
Οι άνθρωποι μέσα από κοινωνική και ηθική ανάγκη καθώς και την ανάγκη για ανάπτυξη τα περισσότερα επιτεύγματα του οφείλονται στη συνεργασία του με άλλους ανθρώπους θέτονταςκοινούςστόχους και σκοπούς τόσο άμεσα άλλα και έμμεσα.
Καθημερινά, σε πολλούς τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας έχει αποδειχθεί και εξακολουθεί να αποδεικνύεται ότι εκείνο το οποίο μοιάζει με αδύνατο ή εξαιρετικά δύσκολο για ένα άτομο μεμονωμένα γίνεται εφικτό και πολλές φορές απλοποιείται όταν περισσότερα άτομα συνενώσουν τις προσπάθειες τους.
Μέσω της συμμετοχής και της συνεισφοράς δημιουργούνται πιο σταθερές βάσεις και θεμέλια και εν μέσω της συνεργασίας προκύπτει μεγαλύτερη αποδοτικότητα, κέρδος και έλεγχος ρίσκου.
Έτσι, λοιπόν, στη Γεωργία δημιουργούνται οι ομάδες παραγωγών που σκοπό έχουν την ένωση παραγωγών αγροτικών προϊόντων για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων που σχετίζονται με την παραγωγή, τη μεταποίηση και διάθεση των προϊόντων τους. Η εκπροσώπηση μπορεί να γίνει με οποιοδήποτε νομικό πρόσωπο Αστικής ή Κεφαλαιουχικής εταιρίας, αγροτικού συνεταιρισμού, κοινωνικής συνεταιριστικής επιχείρησης (ΚΟΙΝΣΕΠ) .Στην πράξη για φορολογικούς και ασφαλιστικούς λόγους οι επιλογές περιορίζονται σε αγροτικό συνεταιρισμό, ΚΟΙΝΣΕΠ, ή ίσως Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρία (ΙΚΕ).
Σκοπός μιας ομάδας παραγωγών
Οι ομάδες παραγωγών να εστιάζουν στην παραγωγή των αγροτικών προϊόντων δίνοντας έμφαση στις έννοιες προδιαγραφές, ποιότητα, ποσότητα, κόστος παραγωγής, κοινή διαχείριση-διάθεση. Συνεπώς η ομάδα παραγωγών μπορεί να λειτουργεί με τη νομική μορφή του αγροτικού συνεταιρισμού αλλά και με κάθε άλλης μορφή εταιρία. Η αναγκαιότητα για την οργάνωση των παραγωγών σε ομάδες θα βοηθήσει στην οργάνωση των αγορών (μαζικές προμήθειες από μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων πώλησης) που δημιούργησε η ανάγκη για προμήθειες μεγάλων ποσοτήτων προϊόντων με συγκεκριμένες προδιαγραφές και ανταγωνιστικές τιμές. Δηλαδή Οργάνωση της Παραγωγής, όπου Οργάνωση της παραγωγής σημαίνει η ικανοποίηση του τρίπτυχου Ποιότητα (προδιαγραφές)-Ποσότητα-Τιμή.
Οι ομάδες παραγωγών μπορούν να διαθέτουν άμεσα τα προϊόντα τους στην αγορά ή μέσω συμβολαιακών σχέσεων με εμπόρους-διανομείς. Οι συλλογικές μορφές οργάνωσης βελτιώνουν μια σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με τις εγγενείς αδυναμίες της ελληνικής γεωργίας (μικρός και πολυτεμαχισμένος κλήρος, μεγάλο κόστος παραγωγής, πρόσβαση στην αγορά μικρών ποσοτήτων παραγωγής κτλ).
Για την δημιουργία μιας ομάδας παραγωγών απαιτούνται κάποιες προϋποθέσεις όπως είναι:
- Σύσταση Νομικού Προσώπου.
- Απόφαση Γενικής Συνέλευσης ν.π.
- Πιστοποιητικό ότι το ν.π. δεν έχει κηρυχθεί σε πτώχευση ή δεν τελεί υπό εκκαθάριση ή αναγκαστική διαχείριση.
- Ελάχιστος αριθμός μελών Ομ.Π. 5 (πέντε) φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
- Η αναγνώριση χορηγείται για ένα, μόνο προϊόν.
- Τα μέλη του ν.π. δεν μπορούν να είναι σε άλλη Ομ.Π. για το ίδιο προϊόν.
Με την σύσταση μια ομάδας παραγωγών επιτυγχάνεται :
- Σύνδεση με την αγορά
- Επώνυμο προϊόν (brandname)
- Δυνατότητα αξιόπιστης τεχνικής υποστήριξης
- Συνεχής προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της αγοράς
- Έλεγχος κόστους παραγωγής
- Εκπαίδευση των παραγωγών
- Μεγιστοποίηση αποδόσεων
- Βελτίωση ποιότητας
- Διάθεση μεγάλου όγκου παραγωγής. Καλύτερη διαπραγματευτική ικανότητα
- Δυνατότητα συμμετοχής σε προγράμματα χρηματοδότησης
- Προστασία του περιβάλλοντος, εφαρμογή φιλοπεριβαλλοντικών πρακτικών σε μεγάλη κλίμακα.
Βασικό μειονέκτημα, τουλάχιστον, φαίνεται πως είναι κυρίως η διαφορετική νοοτροπία των παραγωγών, οι οποίοι δεν έχουν συνηθίσει να λειτουργούν ενταγμένοι σε μια ομάδα, ακολουθώντας με συνέπεια κάποιους κοινούς κανόνες στα διάφορα στάδια παραγωγής ώστε να μπορεί να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα στην τελική διάθεση των προϊόντων. Επιπλέον μειονεκτήματα μπορεί να θεωρηθούν και:
- ο τρόπος διάχυσης της πληροφορίας,
- Λήψη αποφάσεων
- Επάρκεια γνώσεων όσων αναλαμβάνουν ρόλους
- Δέσμευση (ατομική ευθύνη)
- Μέγεθος ομάδας (κριτήρια εισδοχής μελών-άριστο μέγεθος, Ικανότητα συγκέντρωσης σημαντικού όγκου παραγωγής χωρίς να χάνεται η δυνατότητα συναπόφασης και αποτελεσματικής λειτουργίας)
- Αυστηρή τήρηση κανόνων-διαχείριση ασυνέπειας
- Διαχείριση κρίσεων
- Εξωστρέφεια
- Συνέργειες
- Αξιολόγηση με βάση μετρήσιμα αποτελέσματα
Για να μπορέσει να λειτουργήσει ένας Συνεταιρισμός Νέας Γενιάς, απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις και συνεπώς σημαντικά κεφάλαια. Να λειτουργούν με ψηλά επίπεδα κινδύνου και είναι δυνατό μια αποτυχία να επιφέρει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις στους επενδυτές.
Η συνεχής προσπάθεια του συνεταιρισμού να μεγιστοποιήσει την πρόσθετη αξία των προϊόντων της πρωτογενούς παραγωγής, προϋποθέτει την τοποθέτηση σε επιχειρηματικά πόστα, όπως της διοίκησης και του μάρκετινγκ, προσώπων με πολλές ικανότητες, τα οποία όμως την επιβαρύνουν με σημαντικό κόστος.
Η υψηλή ποιότητα των προϊόντων, που απαιτεί ο συνεταιρισμός από τους παραγωγούς μέλη της, και οι άλλοι αυστηροί όροι, που περιλαμβάνονται στη σύμβαση που υπογράφουν, δημιουργούν συχνά δυσαρέσκεια στα μέλη.
Η συνεργατική ταυτότητα υποβαθμίζεται και δίνεται το κατεξοχήν βάρος στην επιχειρηματική ανταγωνιστικότητα.
Φωτογραφία: Γιάννης Αρζουμανίδης
Νικόλαος Μωυσιάδης
Τελευταίες δημοσιεύσεις από: Νικόλαος Μωυσιάδης (Αρθρογραφία)
- Θετικά και αρνητικά των Ομάδων Παραγωγών - 31/07/2020