Επίσπευση πληρωμών και διεύρυνση δικαιούχων για τα σχέδια βελτίωσης στην Ηλεία ζητά με ερώτησή του προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ο Μιχάλης Κατρίνης, βουλευτής Ηλείας του ΚΙΝΑΛ, καλώντας τον να απαντήσει:
- Εάν θα επισπεύσει τις διαδικασίες πληρωμής των εγκεκριμένων σχεδίων, ώστε να ενισχύσει τις επενδύσεις και να τονώσει τη ρευστότητα στον πρωτογενή τομέα,
- Εάν θα διεκδικήσει επιπλέον κονδύλια από την Ε.Ε. και θα ανακατανείμει τους διαθέσιμους πόρους ώστε να ικανοποιηθούν οι αιτήσεις των επιλαχόντων,
- Εάν θα ενισχύσει τη χρηματοδότηση των σχεδίων βελτίωσης της Δυτικής Ελλάδας που φαίνεται ότι αδικήθηκε στην πρώτη κατανομή, ώστε να ενταχθούν όσο το δυνατόν περισσότερες αιτήσεις επιλαχόντων της Ηλείας.
Ο βουλευτής επισημαίνει ότι τα σχέδια βελτίωσης αποτελούν κύριο χρηματοδοτικό εργαλείο της αγροτικής οικονομίας, ενώ η αδικαιολόγητη ολιγωρία ετών, με ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης,όπως ανέφερε, οδήγησε στην καθυστερημένη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.
Όπως αναφέρει, στην Ηλεία αντιστοιχούν 255 εγκεκριμένες προτάσεις με συνολική δημόσια δαπάνη 17.772.127,8 ευρώ, 88 προτάσεις που πληρούν τις προϋποθέσεις, αλλά είναι επιλαχούσες και 47 που απορρίφθηκαν. Σημειώνει, επίσης, ότι 7 από τις 10 πρώτες βαθμολογίες αιτήσεων προέρχονται από την Ηλεία, ενδεικτικό του ενδιαφέροντος και της άρτιας προετοιμασίας αγροτών και μελετητών και καταλήγει λέγοντας ότι η Ηλεία, που επλήγη πρώτη από τον κορωνοϊό, αξίζει να στηριχθεί για να ενισχύσει την προσπάθεια διατροφικής επάρκειας της χώρας στην περίοδο μετά τον κορωνοϊό.
Ακολουθεί το κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Μ. Βορίδη
Θέμα: Επίσπευση των πληρωμών και διεύρυνση των δικαιούχων για τα σχέδια βελτίωσης στην Ηλεία
Τα σχέδια βελτίωσης (υπομέτρο 4.1.1 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης-επενδύσεις στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις) αποτελούν το βασικό επενδυτικό μέτρο του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης για τον εκσυγχρονισμό των γεωργικών εκμεταλλεύσεων με τη δημόσια δαπάνη να φτάνει τα 600 εκατ. ευρώ
Όντας το κύριο χρηματοδοτικό εργαλείο για την ενίσχυση της αγροτικής οικονομίας της χώρας μας συγκέντρωσε μεγάλο ενδιαφέρον, όπως αποδεικνύουν οι 15364 προτάσεις που κατατέθηκαν, συνολικού προϋπολογισμού 1,6 δις ευρώ, με 2 στους 3 αγρότες να αποκτούν δυνατότητα χρηματοδότησης από το συγκεκριμένο μέτρο
Η αδικαιολόγητη ολιγωρία τόσων ετών στην υλοποίηση του προγράμματος, με ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης, οδήγησε στην καθυστερημένη αξιολόγηση των σχεδίων βελτίωσης με τα τελικά αποτελέσματα να ανακοινώνονται στις 20 Φεβρουαρίου για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Με βάση τα αποτελέσματα, στη Δυτική Ελλάδα επιλέχθηκαν 748 αιτήσεις με συνολική επιχορηγούμενη δημόσια στήριξη 41.409.602,33 ευρώ, 348 αιτήσεις πληρούσαν τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας, αλλά δεν καλύφθηκαν από το όριο της πίστωσης και 141 αιτήσεις απορρίφθηκαν γιατί δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις, ενώ είχαν υποβληθεί 1244 αιτήσεις συνολικού προϋπολογισμού 127.389.745 ευρώ.
Στην Ηλεία αντιστοιχούν 255 εγκεκριμένες προτάσεις (34% της περιφέρειας) με συνολική δημόσια δαπάνη 17.772.127,8 ευρώ (42,9% της δημόσιας δαπάνης), 88 προτάσεις που πληρούν τις προϋποθέσεις, αλλά είναι επιλαχούσες (δημόσια δαπάνη 4.255,906,77 ευρώ) και 47 προτάσεις που απορρίφθηκαν.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στις 10 πρώτες βαθμολογίες αιτήσεων οι 7 προέρχονται από την Ηλεία, ενδεικτικό του ενδιαφέροντος και της άρτιας προετοιμασίας αγροτών και μελετητών, ενώ στα μείον περιλαμβάνεται η μηδενική σχεδόν παρουσία συλλογικών σχημάτων στις υποβληθείσες προτάσεις.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, με βάση τον πανελλαδικό πίνακα των αποτελεσμάτων, η Δυτική Ελλάδα κατατάσσεται 8η σε συνολικό ποσοστό κάλυψης, με την τελική κατανομή δημόσιας δαπάνης (47,754 εκατ. ευρώ) να φτάνει στο 67,99% της συνολικά αιτούμενης (70,241 εκατ. ευρώ), ενώ υπολείπεται και σε σχέση με τις υπόλοιπες 5 περιφέρειες, αφού ο τελικός προϋπολογισμός είναι 1,69 φορές μεγαλύτερος από τον αρχικό, όταν το πλεονάζον κλάσμα είναι 2,1 για τη Θεσσαλία, 2,49 για την Κεντρική Μακεδονία, 2,62 για την Ανατολική Μακεδονία Θράκη, 2,16 για τη Δυτική Μακεδονία και 2,79 για το Βόρειο Αιγαίο.
Για τη διαδικασία υποβολής ενστάσεων επί των αποτελεσμάτων έχουν δοθεί ήδη τρεις παρατάσεις (η τελευταία μέχρι τις 11 Μαΐου), γεγονός που προκαλεί εύλογη ανησυχία στους δικαιούχους, πολλοί από τους οποίους περίμεναν μια πενταετία για να βγουν τα σχέδια και μια διετία για να αξιολογηθούν οριστικά οι φάκελοι.
Λόγω των προληπτικών μέτρων για την πανδημία του κορωνοϊού, υπολειτουργούν οι υπηρεσίες που είναι αρμόδιες για το εφαρμοστικό πλαίσιο των σχεδίων βελτίωσης, με αποτέλεσμα να μην ικανοποιούνται οι αιτήσεις πληρωμών των δικαιούχων (πχ για αγορά μηχανημάτων) που έχουν προχωρήσει τη διαδικασία.
Επιπλέον, προβληματισμό προκαλεί το γεγονός, ότι οι δικαιούχοι που θέλουν να τροποποιήσουν το φυσικό αντικείμενο θα πρέπει να περιμένουν να ολοκληρωθεί η διαδικασία των ενστάσεων, με την όλη διαδικασία να μην ολοκληρώνεται πριν το τέλος Ιουλίου, παρά το ότι η κατάργηση του κανόνα ν+3 οδηγεί σε επέκταση της περιόδου υλοποίησης του προγράμματος.
Με δεδομένο ότι η Ε.Ε. παροτρύνει τα κράτη-μέλη να αξιοποιήσουν τα αχρησιμοποίητα κονδύλια των προγραμμάτων, παρέχοντας μεγαλύτερη ευελιξία για το υλοποιούμενο ΕΣΠΑ 2014-2020, θα πρέπει άμεσα να γίνει απολογισμός απορροφητικότητας των πόρων από τα υπόλοιπα μέτρα και δράσεις που διαχειρίζεται την τρέχουσα περίοδο το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, ώστε να κάνει μια ανακατανομή υπέρ των σχεδίων βελτίωσης για να ικανοποιηθούν περισσότερες αιτήσεις.
Επειδή ο πρωτογενή τομέας πλήττεται από την κρίση του κορωνοϊού και έχει άμεση ανάγκη από ρευστότητα και επενδύσεις, με τα σχέδια βελτίωσης να αποτελούν το βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την τόνωση της αγροτικής οικονομίας,
Επειδή η οικονομική κρίση που βιώνουμε δεν δικαιολογεί τον εφησυχασμό στην ενεργοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων,
Επειδή τελευταία φορά που προκηρύχθηκαν σχέδια βελτίωσης ήταν το 2011 και η προκήρυξη του επόμενου προγράμματος προβλέπεται για μετά από 5 χρόνια,
Επειδή, λόγω οικονομικού περιορισμού του προγράμματος και της διαδικασίας βαθμολόγησης, απορροφήθηκαν μεγάλα ποσά για κατασκευή κτηριακών εγκαταστάσεων και ακριβό μηχανολογικό εξοπλισμό, με αποτέλεσμα να είναι στους επιλαχόντες μικρότερα επενδυτικά σχέδια που βρίσκονται, κυρίως, σε ορεινές και μειονεκτικές περιοχές που πρέπει να στηριχθούν γιατί παράγουν φυτικά ή κτηνοτροφικά προϊόντα ΠΟΠ-ΠΓΕ,
Επειδή η Ηλεία κατατάσσεται ως η πρώτη περιφέρεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην αγροτική εξειδίκευση με βάση τα στοιχεία της EUROSTAT του 2017 και έχει προϊόντα με εξαγωγικό προσανατολισμό και υψηλή προστιθέμενη αξία,
Επειδή η Ηλεία, η οποία επλήγη πρώτη από τον κορωνοϊό με ορατές επιπτώσεις, αξίζει να στηριχθεί από την πολιτεία για να ενισχύσει την προσπάθεια, στην μετά-κορωνοϊό εποχή, για τη διατροφική επάρκεια της χώρας με προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας,
Ερωτάται ο κύριος υπουργός:
- Θα επισπεύσει τις διαδικασίες πληρωμής των εγκεκριμένων σχεδίων βελτίωσης ώστε να ενισχύσει τις επενδύσεις και να τονώσει τη ρευστότητα στον πρωτογενή τομέα;
- Θα διεκδικήσει επιπλέον κονδύλια από την Ε.Ε. και θα προχωρήσει σε ανακατανομή διαθέσιμων πόρων για να ικανοποιηθούν οι αιτήσεις των δικαιούχων που είναι επιλαχόντες;
- Θα ενισχύσει τη χρηματοδότηση των σχεδίων βελτίωσης της Δυτικής Ελλάδας η οποία φαίνεται ότι αδικήθηκε στην πρώτη κατανομή της δημόσιας δαπάνης, ώστε να ενταχθούν όσο το δυνατόν περισσότερες αιτήσεις των επιλαχόντων δικαιούχων της Ηλείας;
Ο ερωτών βουλευτής
Μιχάλης Κατρίνης