Μαρία Κοτζακόλιου, 15/01/2020
Τις επόμενες ημέρες αναρτάται στο διαδίκτυο ο κύκλος μαθημάτων και σεμιναρίων, που θα πραγματοποιήσει, αρχής γενομένης από τον Μάρτιο, το Ινστιτούτο Γεωπονικών Επιστημών (ΙΓΕ), το οποίο εποπτεύεται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης . (https://www.ige.gr/index.php/el/)
Η νέα διοίκηση του ΙΓΕ, η οποία ορίστηκε τον περασμένο Σεπτέμβρη, έχει αποφασίσει να κινηθεί σε δύο νέους άξονες, πέρα από το ήδη υπάρχον πρόγραμμα.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΙΓΕ, κ. Νίκο Θυμάκη, το παλιό πρόγραμμα έχει οδηγήσει σε χαμηλό αριθμό μαθητών, σε χαμηλή προσέλευση, για δύο λόγους:
1) Πιθανά γιατί δεν προβάλλεται και προωθείται σωστά, λόγω των συνηθισμένων μαθημάτων, ενώ απευθύνεται σε ένα κοινό, το οποίο δεν γνωρίζει ποιο είναι το ΙΓΕ και ποιους σκοπούς εξυπηρετεί.
2) Γιατί υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός από μη κρατικά ΙΕΚ, ΚΕΚ, διάφορες σχολές και εργαστήρια.
Το Ινστιτούτο Γεωπονικών Επιστημών, λοιπόν, έχει το πλεονέκτημα να δίνει πιστοποίηση σε κάποιους κύκλους μαθημάτων, όπως σε αυτό της μελισσοκομίας, αλλά και μόνο το γεγονός ότι πρόκειται για κρατικό φορέα, σαφώς αποτελεί μεγαλύτερο επαγγελματικό ατού στους μαθητές οι οποίοι λαμβάνουν τη βεβαίωση παρακολούθησης. Οι επαγγελματικοί κύκλοι 150 ωρών (ιδιαίτερα χρήσιμοι για τους αγρότες σε σχέση με το ΠΑΑ) και μικροί ευέλικτοι κύκλοι για ερασιτέχνες.
Οι δύο νέοι άξονες έχουν να κάνουν αφενός με τη διατήρηση του βασικού κορμού σεμιναρίων (με λιγότερες, όμως, ώρες, καθώς τα σεμινάρια των 120 ωρών είναι κουραστικά) όπως των μελισσοκομίας, κηποτεχνίας, ανθοκομίας, οινολογίας, ελαιοκομίας, τα οποία είναι χαρακτηριστικά και τα παρακολουθεί αρκετός κόσμος, αφετέρου σε νέους κύκλους μαθημάτων, όπως είναι τα αρωματικά φυτά, η δενδροκομία, η οινογνωσία κ.ά.
Η ουσία είναι, όπως μας ανέφερε ο κ. Θυμάκης, ότι «παίρνουμε επαγγέλματα που ‘‘κουμπώνουν’’ σ’ αυτό που λέμε Αρχιτεκτονική Τοπίου στο αστικό περιβάλλον ή εκτός, τα οποία δεν υπάρχουν σήμερα πιστοποιημένα, αλλά χρειάζονται και δεν βρίσκουμε καταρτισμένους εργαζόμενους σ’ αυτά.
Ένα παράδειγμα είναι ο τεχνικός χλοοταπήτων ή αθλητικών χλοοταπήτων. Πολλά γήπεδα στη χώρα δεν είναι στο επίπεδο που πρέπει να είναι. Χρειάζεται, λοιπόν, οι τεχνικοί ή οι κηπουροί να είναι καταρτισμένοι. Εμείς φιλοδοξούμε με ένα πρόγραμμα 40 ωρών να τους δοθεί αυτή η κατάρτιση».
Στη χώρα μας υπάρχουν πολλοί ιστορικοί κήποι και πάρκα, οι οποίοι δεν έχουν καταγραφεί. Υπάρχει μια ολόκληρη μεθοδολογία για τη συντήρησή τους, με ειδικούς επιστήμονες όπως μουσειολόγοι, γεωπόνοι, αρχιτέκτονες μηχανικοί, οι οποίοι δεν κατέχουν το πώς θα συντηρήσουν αυτούς τους ιστορικούς χώρους, είτε πρόκειται για πάρκο είτε είναι αρχαιολογικός χώρος κλπ. Αυτόν τον τομέα έρχεται να καλύψει, στο μέτρο του δυνατού, το ΙΓΕ, με ειδικά μαθήματα, τα οποία θα βγάλουν στην αγορά εργασίας καταρτισμένα άτομα.
Ένα, επίσης, σημαντικό πεδίο το οποίο παρουσιάζει ενδιαφέρον είναι οι βοτανικοί κήποι. Η Ελλάδα έχει περίπου 20, σημαντικό μέρος των οποίων, οι περισσότεροι, αγνοούμε την ύπαρξή τους.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρόεδρος του ΙΓΕ, η ενασχόληση με τους βοτανικούς κήπους αφορά σημαντικά τους νέους ανθρώπους, η οποία είναι αξιόλογη, τους φέρνει κοντά στη φύση, ενώ δημιουργείται ένα αντικείμενο που δεν υπάρχει, αλλά σταδιακά εξελίσσεται και χρειάζεται εργατικό δυναμικό. Αξίζει να σημειωθεί ότι παίρνοντας αυτήν την κατάρτιση κάποιος, μπορεί να δουλέψει στο εξωτερικό, στο οποίο υπάρχει πληθώρα αυτών των εφαρμογών, με μεγάλη ζήτηση, αλλά μικρή προσφορά.
Από τα νέα, πολύ αξιόλογα, μαθήματα που προστίθενται είναι αυτό του Τεχνικού Εμβολιασμών. Είναι λίγοι αυτοί που μπορούν να κάνουν άκρως επιτυχημένους εμβολιασμούς στα δέντρα.
Μια καινοτομία για τον νέο κύκλο μαθημάτων του ΙΓΕ είναι η δημιουργία ενός μαθήματος, το οποίο θα γίνεται στα αγγλικά και θα αφορά τα λεγόμενα «μονοπάτια καριέρας» (με έμφαση στον φυτωριακό κλάδο και πιθανή ημερομηνία έναρξης μέσα στον Φεβρουάριο). Έχει να κάνει με μια σειρά μαθημάτων 50 ωρών, απευθύνεται σε επαγγελματίες του χώρου, άτομα τα οποία θέλουν να επικοινωνήσουν με την εξωτερική αγορά, μαθητές λυκείου ακόμα, οι οποίοι επιθυμούν να ακολουθήσουν μια τέτοια δουλειά. Δεν έχει πραγματοποιηθεί κάτι αντίστοιχο μέχρι τώρα στην Ελλάδα. Όσοι παρακολουθήσουν αυτόν τον κύκλο μαθημάτων, θα έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδευτούν από το πώς μπορείς να στείλεις ένα e-mail στον πελάτη, πώς να συμπληρώσεις ένα τιμολόγιο στα αγγλικά, μέχρι πώς θα απευθυνθείς στον εν δυνάμει πελάτη. Είναι πολύ χρήσιμο στο σύγχρονο εξαγωγικό περιβάλλον να ξέρεις πώς να μιλήσεις.
Τα παραπάνω εντάσσονται στον πρώτο άξονα δραστηριοτήτων του ΙΓΕ.
Στον δεύτερο άξονα εντάσσεται η εξωστρέφεια και η αποκέντρωση του Ινστιτούτου Γεωπονικών Επιστημών. Με απλά λόγια, η δραστηριοποίησή του στην επαρχία.
Ήδη στον Δήμο Τυρνάβου, αλλά και σε άλλους δύο δήμους, θα υλοποιηθούν σεμινάρια που αφορούν ειδικά προϊόντα. Η φιλοδοξία του ΙΓΕ, των δήμων, αλλά και των επιμελητηρίων είναι να γίνουν κάποια από τα παραπάνω μαθήματα σε όλη τη χώρα ή να οργανωθούν μαθήματα που αφορούν τις εκάστοτε τοπικές κοινωνίες.
Στην Ορεστιάδα, για παράδειγμα, κατά τον κ. Θυμάκη, παράγεται το καλύτερο ταχίνι της Νοτίου Ευρώπης και σχεδόν αποκλειστικά εξάγεται στην Αμερική. Υπάρχει η τεχνογνωσία, άρα πρέπει κάποιος να την αξιοποιήσει.
Κι όπως πολύ σωστά ανέφερε στο κλείσιμο της κουβέντας μας ο κ. Θυμάκης: «Αυτού του τύπου οι οργανισμοί του Ελληνικού Δημοσίου οφείλουν να υπηρετούν το επιχειρείν στον πρωτογενή τομέα και το ΙΓΕ κάνει την αρχή. Το νέο πρόγραμμα και οι νέοι κύκλοι είναι αποτέλεσμα συλλογικής δράσης από τα μέλη του Δ.Σ., τους υπαλλήλους του ΙΓΕ, όλους τους εμπλεκόμενους διδάσκοντες και όλους τους μαθητές, τους οποίους και ευχαριστώ ιδιαίτερα».
Γίνεται αντιληπτό πλέον ότι ο πρωτογενής τομέας για να μπορέσει να αξιοποιήσει όλα τα επιχειρηματικά εργαλεία, τα οποία του δίνονται, χρειάζεται καταρτισμένους ανθρώπους, οι οποίοι θα εξειδικευτούν και θα δώσουν μια νέα αναπτυξιακή ώθηση στον κλάδο.